آداب خواستگاري براي خانواده دختر

جلسه خواستگاري، جزء به‌يادماندني‌ترين رويدادهاي زندگي زوج‌ها محسوب مي‌شود. بهتر است با آرامش، برنامه‌ريزي کنيد. لبخند به لب داشته‌باشيد و مطمئن باشيد، زيباترين و فوق‌العاده‌ترين عروس خواهيد بود.

آداب خواستگاري براي خانواده دختر:

نکاتي که روز خواستگاري بايد در نظر داشته باشيد:

1_خانه را شلوغ نکنيد

قبل از اينکه مهمان‌ها برسند بايد فضاي داخلي خانه‌تان را مرتب کنيد. نحوه قرارگيري اشياي، تابلو هاي آويزان شده و…. از طرفي چيدمان ميوه يا ميز و صندلي‌ها تأثير قابل توجهي در اين نگاه اوليه دارد. بدون شک شلخته بودن خانه يا ناهماهنگي اجزا باعث مي‌شود تا يک احساس ناخوشايند به ساکنين القا شود. به همين جهت سعي کنيد تا قبل از شروع مراسم خواستگاري، دستي به سر و روي خانه يا دست کم اتاق پذيرايي کشيده و آن را مرتب کنيد. از طرفي هم در مورد ميوه آرايي و چينش شيريني اندکي تحقيق کنيد تا بتوانيد پذيرايي هنرمندانه‌تري داشته باشيد.

2_به حد مناسب آرايش کنيد

يادتان باشد که آرايش زياد ممکن است باعث شود بقيه تصور کنند شما در حال پوشاندن عيوب ظاهري‌تان هستيد و اعتماد به نفس کافي نداريد! پس بهتر است به اندازه کافي آرايش کنيد.

3_استفاده از لباس مناسب

مهمان‌ها قبل از اينکه به فضاي داخلي خانه شما توجه کنند، به لباس و پوششتان دقت مي‌کنند. به همين جهت بهتر است تمامي اعضا لباسي مرتب و زيبا به تن کنند. البته در بسياري از خانواده‌ها رسم بر اين است که دختر خانم چادر بر سر مي‌کند. اما در برخي ديگر چنين رسمي وجود ندارد. درهرحال بهتر است لباسي پوشيده و مرتب بر تن کنيد. افزون بر اين موارد سعي کنيد تا لباستان زياد از حد تجملاتي نباشد چرا که تأثير منفي بر ديدگاه طرفين خواهد داشت. همواره لباسي رسمي اما زيبا و ساده را در اولويت خود قرار دهيد.

4_جلسه خواستگاري را خلوت برگزار کنيد

متأسفانه وجود افراد بيشتر به معناي ارائه نظرات و صحبت‌هاي بيشتر خواهد بود که در اکثر مواقع بلا استفاده هستند. همين عامل باعث مي‌شود تا عملاً خانواده‌ها فرصت ارتباط نزديک‌تر با همديگر را نداشته باشند. بنابراین سعي کنيد جلسه خواستگاري‌تان را خلوت نگه داريد.

5_به بدرقه مهمان برويد

يادتان باشد که براي احترام گذاشتن به مهمان، هم بايد در زمان ورود به استقبال آنها برويد و هم زماني که قصد خروج از خانه را دارند، بدرقه‌شان کنيد. البته در زمان ورود، صرفا بايد دم درب ساختمان بايستيد و نيازي نيست که به حياط يا دم درب آسانسور برويد.

6_دسته گل را از خانواده خواستگار بگيريد

نحوه گرفتن گل از پسر به خانواده فرد بستگي دارد، برخي از خانواده ها دسته گل را به دختر خانم و برخي به والدين او مي دهند، فقط از قبل هماهنگ کنيد که چه کسي براي گرفتن دسته گل و شيريني جلو برود. همچنين فضايي را براي قرار دادن گل و هداياي خانواده داماد در نظر داشته باشيد.

7_مراقب رفتارتان باشيد

احتمالا در فرهنگ خانواده شما و خانواده طرف مقابل خيلي پسنديده نيست که دختر خانم در جلسه خواستگاري پرحرفي کنند. همينطور اگر از قبل با آقا پسر آشنايي داريد، خيلي در روز خواستگاري با هم گرم نگيريد.

8_بيش از اندازه صميمي نباشيد

توصيه مي‌شود تا در جلسه اول هم چندان مشتاق به نظر نرسيد. به همين جهت رفتاري گرم و صميميتي سنجيده داشته باشيد. اين مورد مي‌تواند باعث بهبود روابط شما در دراز مدت شود.

9_بدرقه مناسب

سعي کنيد به همان اندازه که استقبال گرمي داريد، به همان ميزان هم بدرقه‌تان مناسب باشد. و مهمان را تا درب خروجي بدرقه کنيد. اين کار مي‌تواند نشان دهنده احترام شما به‌طرف مقابل باشد.

10-پذيرايي

معمولا، اولين ميزبان خواستگاري خانواده عروس است. جلسات مهم خواستگاري و بله برون نيز، در منزل عروس برگزار مي‌شود. پس طبيعي است که اطلاعات دقيقي درخصوص ترتيب پذيرايي در خواستگاري و ليست پذيرايي خواستگاري داشته باشيد. به اين ترتيب، مي‌توانيد براي تمام بخش‌هاي پذيرايي برنامه‌ريزي کنيد و با سليقه شخصي‌تان به جزييات بپردازيد.

در زمان ورود خواستگار، از نوشيدني براي خوش‌آمد گويي استفاده کنيد. سعي کنيد سيني مناسبي براي سرو نوشيدني انتخاب کنيد. مهم‌ترين نوشيدني که در خواستگاري سرو مي‌شود، چاي خواستگاري است.  تزيين زيباي ميوه و شيريني هم مي‌تواند گوياي سليقه شما و البته احترامي باشد که براي طرف مقابل خود قائل هستيد.

بهترين شيريني براي مراسم خواستگاري؟

  • شيريني تارت ميوه‌اي
  • شيريني کره‌اي
  • شيريني ساق عروس
  • شيريني باقلوا
  • شيريني نارگيلي
  • شيريني نخودچي
  • شيريني آجيلي
  • شيريني سنتي

چای خواستگاری

 

اگر از بحث تخصصي درست کردن چاي بگذريم، به نکات مهم آماده‌سازي مقدمات سرو چاي خواستگاري مي‌رسيم. لازم است حتما قبل از آمدن مهمان‌ها، سيني چاي و همچنين فنجان يا استکان چاي را آماده کنيد. حتما فنجان يا استکان سرو چاي را چند ساعت قبل از حضور ميهمانان بشوييد و با دستمالي تميز خشک کنيد. بهتر است تا چند دقيقه قبل از زمان سرو چاي، اين ظروف را سروته داخل سينه قرار دهيد تا گردوخاک داخل آن نرود.

تعدادي قندان مناسب براي قراردادن در ميزهاي نزديک ميهمانان انتخاب کنيد و قند داخل آن‌ها را پر نماييد. مي‌توانيد براي خوش‌عطر‌ شدن قندها، از کمي وانيل، هل يا گل محمدي داخل آن استفاده کنيد (اگر اين کار را انجام داديد، حتما يک قندان پر از قند ساده هم داشته‌باشيد.

تزيين سيني چاي

تزيين سيني چاي خواستگاري يکي از دلچسب‌ترين مراحل قبل از خواستگاري است. با تزيين سيني خواستگاري مي‌توانيد سليقه جذاب و زيباي خودتان را به رخ بکشيد. بااستفاده از ايده‌هاي خودتان، تزييني جذاب براي سيني چاي خواستگاري داشته‌باشيد.

1. استفاده از گل براي تزيين سيني چاي خواستگاري
2. استفاده از شمع براي تزيين سيني چاي خواستگاري
3. استفاده از تور، روبان و مرواريد براي تزيين سيني چاي خواستگاري

قابل توجه:

خواستگاري در ايران با توجه به فرهنگ شهر و حتي قوميت، يک‌سري آداب و اصول دارد. در اين مقاله با مهم‌ترين اصول خواستگاري که اغلب ربطي هم به شهر و قوميت ندارد و بايد همه جا رعايت شود، آشنا شديم. رفتارهايي مثل خريدن گل و شيريني، پوشيدن لباس متناسب با فرهنگ هر دو خانواده، احترام گذاشتن به بزرگترها، پرحرفي نکردن و… .

يادتان باشد پذيرايي خواستگار را طبق پذيرايي‌هاي رسمي و مهم انجام دهيد، اما از لاکچري کردن آن پرهيز کنيد. سعي کنيد با لوازم هميشگي و ميوه‌هاي هميشگي اما با کيفيت بالاتر آن را انجام دهيد.

در انتها به شما پیشنهاد می کنیم که اگر می خواهید لباس خواستگاری زیبایی داشته باشد و به دنبال طراح لباس خاص می گردید، با ما در مزون دریس ارتباط برقرار نمایید.

مزون دریس یکی از بهترین مزون لباس عروس در تهران می باشد که می توانید با مراجعه به مزون با کارهای این مزون آشنا شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میتونیم کمکتون کنیم؟
ارسال از طریق واتساپ
اسکرول به بالا