لباس عروس در قدیم

تاریخچه لباس عروس سفید

امروزه لباس عروس و انتخاب و تهیه آن از جمله مهم ترین موضوعاتی است که قبل از جشن عروسی تدارکات بسیاری برای آن انجام می شود. اما تابحال فکر کرده ایم که چرا عروس‌ها لباس سفید می‌پوشند؟ و این ماجرا از کجا سرچشمه می‌گیرد؟

لباس عروس در قدیم:

در قرون وسطی، ازدواج بیشتر از پیوند میان دو نفر اهمیت داشت و در بسیاری موارد اتحاد و پیوند بین دو خانواده، دو تجارت و حرفه و حتی اتحاد بین دو كشور به شمار می آمد. بنابراین لازم بود تا عروس جوان عالی و باشكوه به نظر برسد تا اعتبار و حیثیت كشور خود را تقویت كند و با نشان دادن ثروت و توانگری ملت خود، بر كشور داماد تاثیر بگذارد. جواهرات عروس هم به عنوان بخشی از جهیزیه او، مورد توجه و بحث قرار می گرفت.

خانواده‌های ثروتمند سلطنتی از پارچه‌های گران قیمت مانند مخمل، ابریشم، حریر یا پارچه‌هایی كه از نخ طلا و نقره بافته می‌شد برای لباس عروس استفاده می‌كردند. در آن زمان پارچه ها با دست ریسیده می شد، بافته و خشك می شد، و در نتیجه استفاده اقتصادی و صرفه جویانه از پارچه معمول بود، دامن ها را به شكل جمع، بزرگ و پف كرده درست می كردند، طول آستین ها تا زمین ادامه داشت و دنباله دامن در پشت لباس به طول چند متر كشیده می شد.
رنگ های استفاده شده هم گرانبها و با شكوه بود، تنها افراد ثروتمند قادر بودند رنگهای گران قیمتی همچون قرمز، ارغوانی و مشكی را تهیه كنند، زیرا این رنگها بسیار سخت تر از رنگ هایی كه از رنگ های گیاهی طبیعی به دست می آمد، تهیه می شد.

تاریخچه لباس عروس

تارییخچه لباس سفید عروس:

لباس عروس‌ ها از همان ابتدای کار سفید نبود. لباس عروس سفید زمانی وارد عروسی‌ها شد که ملکه ویکتوریا یعنی ملکه معروف انگلستان در مراسم ازدواجش با شاهزاده آلبرت در سال ۱۸۴۰ میلادی، لباسی از ابریشم سفید به تن کرد. چنین تفاوت و تمایزی در سال‌هاییکه عروس‌های طبقه اشراف لباس‌هایی رنگی، گل‌دوزی‌شده و طلایی را در همراهی با خَز و جواهرات به تن می‌کردند، هنجارشکنی بزرگی بود.

زمانی که ملکه ویکتوریا پایش را از کالسکه سلطنتی بیرون گذاشت، لباس سفیدش توجه همه را به خود جلب کرد. این لباس سفید در کنار توری به همین رنگ و تاجی با گل‌های زیبا و رنگی، جسورانه و البته رویایی به‌نظر می‌رسید.

در چنین زمانه‌ای، پوشیدن لباسی سفید و ساده از سوی ملکه ویکتوریا شبیه پُشت‌کردن به جریان رودخانه‌ای بود که مسیر حرکتش از سادگی و سفیدی نمی‌گذشت.
انگار ملکه می‌خواست پیامی درباره این حرکت و رابطه‌اش با شیوه اداره کشور به مردم بدهد. پیامی که می‌گفت، روند اداره کشور هم با صرفه‌جویی در اشرافی‌گری پیش خواهد رفت.

 

لباس عروس در قدیم

اما یادمان نرود که…

درست است که نخستین لباس عروس سفید در تاریخچه لباس عروس سفید به نام ملکه ویکتوریا ثبت شده است اما قبل‌تر از او هم ماری یکم اسکاتلند در سال ۱۵۵۹ در مراسم ازدواجش، لباسی سفید به تن داشت. در هر حال، بعد از ملکه ویکتوریا بود که همه به تقلید از او لباس سفیدرنگ را برای مراسم ازدواج انتخاب کردند. قبل از این ملکه، آوازه لباس سفید در دنیا پیچید.

همان‌طور که ویکتوریا انتظار داشت، آوازه لباس سفیدش در تمام دنیا پیچید؛ کشورهای نقاط مختلف دنیا، مستعمره‌های بریتانیا و همه‌وهمه از لباس سفید و خاص ملکه باخبر شدند. در سال ۱۸۴۹ میلادی، مجله آمریکایی گادیز لیدیز بوک (Godey’s Lady’s Book) که حکم مجله ووُگ (Vogue) آن زمان‌ها را داشت، درباره لباس عروس سفید، این‌طور نوشت:
سفید مناسب‌ترین رنگ لباس عروسی است. پارچه و جنس هرچه که باشد باز هم رنگ سفید مناسب است. این رنگ نمادی از معصومیت دخترانه و قلب پاکی است که به عشق هدیه خواهد شد.

لباس عروس در قدیم

نمادگرایی لباس عروس سفید

نمادگرایی لباس عروسی سفید از سمبلیسم رنگ سفید، سایه های زیادی وجود دارد. عاج که گونه ای گرم از سفید است، نمادی مشابه رنگ سفید دارد، با هر دو رنگ سرد و گرم. لباس عروس سفید نشان دهنده این است:

  • کمال خوبی
  • پاکی
  • نور
  • بکارت و پاکدامنی
  • معصومیت

تاریخچه لباس عروس سفید در یک نگاه

ملکه ویکتوریا الهام‌بخش پوشیدن لباس سفید در مراسم عروسی شد و این مد و روند تازه را در دنیا باب کرد:

در سال‌های ۱۹۳۰ میلادی، دیگر لباس عروس سفید رایج شده بود و طرح‌های مختلفی از آن روی تن عروس‌خانم‌ها می‌نشست. در این دوران، عروس‌ها لباس‌هایی به تن می‌کردند که زنانگی‌شان را بیشتر به رخ می‌کشید.

در سال‌های دهه ۱۹۶۰ میلادی، آستین لباس عروس‌ها بلند شده بود و تورها کوتاه‌تر. ضمن اینکه در آن زمان، معمولا موهای عروس هم پشت سرش جمع می‌شد.

در سال‌های ۱۹۸۰ میلادی، پرنسس دایانا باعث شد، لباسی با دامن حجیم، توری بلند و آستین‌های پُفی رایج شود.

در سال‌های ۱۹۹۰، گل‌دوزی‌ها، مرواریددوزی، آستین‌های مدل‌دار و وجود سینه‌بند در دوخت اصلی پیراهن رایج شد.

از سال‌های بعد از دهه ۹۰ میلادی دیگر مدل‌های لباس عروس با تنوع بی‌نهایتی در بازارها عرضه می‌شوند. مدل‌ها، طرح‌ها و رنگ‌ها متنوع و جالب‌توجه‌اند و دیگر هر امکانی در طراحی و دوخت لباس عروس وجود دارد. به همین خاطر است که برخی از عروس‌خانم‌ها

کلیشه‌های همیشگی را به‌راحتی می‌شکنند و مدل‌هایی از لباس را می‌پوشند که تابه‌حال هیچ‌کس آنها را امتحان نکرده است. ببینید:

می توانید به منظور خرید لباس عروس و یا دوخت لباس عروس مطابق با سلیقه خودتون و مشاوره مزون دوریس از طریق تماس با ما، با ما در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میتونیم کمکتون کنیم؟
ارسال از طریق واتساپ
اسکرول به بالا