معرفی انواع پارچه برای لباس عروس

معرفی انواع پارچه برای لباس عروس

لباس عروس از مهمترین انتخاب های عروس خانوم برای مراسم عروسی است. لباسی که عروس در آن بدرخشد و زیباتر از قبل جلوه کند. برای داشتن لباس عروس مناسب، انتخاب نوع پارچه آن بسیار تاثیر گزار است. زمانی که درک اولیه از پارچه لباس عروس را داشته باشید، تصمیم گیری در مورد خرید لباس عروس را برای شما آسان تر خواهد کرد. پس اگر قصد دارید در این انتخاب حساس موفق شوید با ما همراه باشید.

نکات مهم در انتخاب پارچه لباس عروس

برای دوخت دوخت لباس عروس از پارچه های متفاوتی استفاده می شود. مسلما هر پارچه ای مزایا و معایب خود را خواهد داشت. در زمان انتخاب پارچه باید به موارد زیر توجه داشته باشید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید. این عوامل روی انتخاب پارچه لباس عروس تاثیر گزارند.

  • سلیقه
  • بودجه
  • شرایط فصلی و آب و هوایی
  • نوع فرهنگ خانوادگی و مهمانان
  • محل برگزاری مراسم
  • مدت زمان مراسم
  • بافت پارچه

در ادامه انواع پارچه های مناسب لباس عروس و ویژگی های آن را با هم بررسی خواهیم کرد.

انواع پارچه لباس عروس:

یک پارچه باکیفیت می تواند حتی ساده ترین لباس عروس را هم شگفت انگیز کند. هر پارچه ای ویژگی های خاص و منحصر به فرد خودش را دارد، بنابراین مطمئن شوید که مناسب ترین پارچه را برای لباس عروس خود انتخاب می کنید.

ابریشم:

پارچه ابریشم بسیار لطیف، نرم و براق است و از حساسیت زیادی برخوردار است. اگر به دنبال لباس عروس ساده ولی شیک هستید، پیشنهاد ما به شما خرید یا کرایه لباس عروس تهران از جنس ابریشمی هست. این پارچه معمولا به صورت ترکیبی از ابریشم و الیاف دیگر تهیه می شود.

معرفی انواع پارچه برای لباس عروس

کرپ:

کرپ یک نوع پارچه ی ابریشمی است که انواع مختلفی دارد. با اینکه نوع پارچه بیشتر مناسب ساده پسندان است اما می توان جزئیات دیگری مثل دکمه ها، تزئینات و سنگ و مروارید هم به آن اضافه کنید. این پارچه به خوبی روی بدن می نشیند و حالت بدن را نشان می دهد؛ پس مناسب کسانی است که مدل لباس تنگ، جامپ سوئیت (سرهمی) و مانند اینها رو دوست دارند.

تافته:

تافته مانند ساتن هر دو نوع حالت مات و براق را دارد ولی نوع براق آن طرفدار بیشتری دارد. تافته ها، سبک تر و نرم تر و سبک تر از ساتن هستند. این پارچه به علت موج دار بودن، صدای خش خش مانندی ایجاد می کند. پارچه تافته برای لباس عروس های با دامن پفی انتخاب خوبی است.

ساتن:

پارچه ساتن، براق و از محبوب ترین، بادوام ترین انواع پارچه ها، پارچه ساتن است که بیشترین کاربرد را برای دوخت لباس عروس دارد. چند الیاف مختلف از جمله ابریشم، نایلون و پلی استر وجود دارد که می توان از آنها برای ساخت ساتن استفاده کرد. نوع مات آن هم در بازار موجود است. هنگامی که برای لباس عروس خود خرید می کنید، به احتمال زیاد با اصطلاحاتی مانند ساتن ابریشم، ساتن چارموز (charmeuse)، ساتن دوشس (دوشیزه)، ساتن آمریکایی و ساتن پشت کرپ مواجه خواهید شد.

پارچه تور:

این مدل پارچه همیشه مد بوده و خواهد بود و در همه جای دنیا هم طرفداران خودش را دارد. بیشترین کاربرد تور در لباس عروس برای دوختن دامن های پرچین، پرنسسی و پفی است. لباس عروس های توری به نسبت بقیه ارزان تر و به صرفه تر هستند اما چون خیلی ظریفند به مراقبت بیشتری نیاز دارند.

معرفی انواع پارچه برای لباس عروس

حریر شیفون:

شیفون پارچه ای سبک، نرم، نازک، شفاف ولی مات است که بیشتر مناسب عروسی هایی است که در فصل تابستان در کنار ساحل یا در باغ برگزار می‌شوند. و چون شباهت ظاهری زیادی به ارگانزا دارد به راحتی با آن اشتباه گرفته می‌شود. تفاوت حریر شیفون با ارگانزا در این است که ارگانزا کمی براق است ولی حریر شیفون مات است و به همین دلیل هم برای آستری حریر شیفون از ساتن استفاده می‌کنند.

مطالعه بیشتر : لباس مناسب عقد محضری و محضر

حریر ژرژت:

ژرژت، پارچه ای شفاف، سبک و شناور است که مثل حریر نازک است و سطح کرپ مانندی دارد. کاربرد این نوع پارچه اغلب برای روپوش های عروسی، دنباله لباس عروس است و عروس خانم هایی است که این پارچه را به عنوان آستین لباس می خواهند بدون اینکه پوست دست آنها زیاد پیدا باشد. ژرژت بیشتر مناسب فصل گرم سال است.

گیپور و دانتل:

پارچه های گیپور و دانتل، از جنس ابریشم هستند که در لباس عروس زیاد استفاده می شوند. این پارچه بیشتر در قسمت بالا تنه ی لباس عروس و آستین ها کاربرد دارند. پارچه های گیپور و دانتل دارای نقش و نگار و گل های برجسته هستند که ممکن است کار شده یا ساده باشند. نقش و نگار های دانتل برخلاف گیپور روی تور دوخته می شوند و از لحاظ قیمت هم گران تر هستند.

معرفی انواع پارچه برای لباس عروس

پارچه میکادو:

میکادو یک پارچه ی ابریشمی با روکش براق است که نسبت به بقیه ی پارچه ها ضخیم تر و سنگین تر است. انتخاب پارچه های سفت و محکمی مثل میکادو، به راحتی در معرض چین و چروک قرار نمی گیرند. هم چنین به دلیل پوششی بسیار درخشان برای لباس های رسمی نیز عالی است.

ارگانزا:

ارگانزا، پارچه ای شفاف، با ضخامت و ساختار سفتی است. این پارچه به علت شباهت زیادی که به حریر دارد، به حریر شیشه ای نیز معروف است؛ اما ارگانزا نسبت به حریر کمی سخت تر و خشن تر است. ارگانزا به علت وزن سبکی که دارد به صورت چند لایه در دامن لباس عروس به کار می رود و همینطور چون افت خوبی ندارد برای پف دادن و حجیم کردن آن استفاده می شود.

بیشتر بخوانید : استایل بهار 1403

پارچه چارموز:

چارموز پارچه ی سبک و خوش فرمی است که روکش نرم دارد. این پارچه در قسمت جلویی، ظاهری براق دارد ولی پشت لباس را مات می کند. شبیه ساتن است ولی به اندازه ی آن براق نیست. در لباس های مجلسی بیشتر از لباس های عروسی رایج است. این پارچه ی فوق العاده سبک برای تمام طول سال مناسب است ولی بیشتر در بهار و تابستان استفاده می شود.

معرفی انواع پارچه برای لباس عروس

مدل های دیگر پارچه مناسب لباس عروس:

  • پارچه ارگاندی: از انواع پارچه ها است که شباهت زیادی به ارگانزا دارد اما ارگانزا نسبت به ارگاندی براق تر است.
  • باتیست: شفاف، سبک و نرم، از بافت ساده ساخته شده است و معمولاً به شکل روکش یا روبنده است.
  • برواد: این پارچه را می توان از ابریشم یا الیاف مصنوعی تهیه کرد. جنس آن سفت است، اما سبک تر از ساتن است.
  • چیفون: یکی از پارچه‌های سبک‌ و ابریشمی است که اغلب به‌عنوان روکش، لایه‌ها یا به‌عنوان جزئیات برجسته استفاده می‌شود.
  • دمشقی یا داماس: مانند پارچه ابریشمی که دارای طرح های برجسته است، سبک وزن و گزینه عالی در تمام طول سال می باشد.
  • سوئیسی نقطه‌ دار: سبک وزن و قابل تنفس است که از پارچه خراطین ساخته شده و دارای نقوش نقطه‌دار و پراکنده یکنواخت است.
  • دوپیونی: کمی خشن و از الیاف درشتی ساخته شده است که زیبایی ظاهری بالا و ارگانیک جذابی دارند.
  • گازار: از پشم یا ابریشم ساخته و ظاهری صاف و شفاف دارد که بی شباهت به ارگانزا نیست.
  • مویر: معمولاً از پلی استر یا تافته ابریشم سنگین ساخته و با طراحی ظریف و موج دار مشخص می شود.
  • پلی استر: ارزان و مصنوعی است. تقریبا این پارچه را می‌توان در تمام طول سال نیز پوشید.
  • ریون: پارچه صافی شبیه ابریشم، ابریشم مصنوعی الاستیک تر و مقرون به صرفه تر است.
  • شانتونگ: از ابریشم یا پنبه ساده بافته شده، دارای بافت ظریف و وزن متوسط و سبک است. بافتی ساییده شده و ظاهر خام و طبیعی می شود.
  • مخملی: نرم، ضخیم و نمدی و دارای ترکیبی سنگین است، این پارچه لطیف معمولاً خود را به ظاهر سلطنتی و الهامات قدیمی می رساند.
  • زیبلین: در یک جهت از الیاف مستقیم بافته می شود تا یک روکش براق داشته باشد.
  • لمه: پارچه ای کشباف که ترکیبی از نخ و فلز دارد. زمینه پارچه و طرح های آن با نخ نقده یا پولک بافته شده است و دارای برق و درخشندگی است.

معرفی انواع پارچه برای لباس عروس

سخن آخر…

در اینجا سعی داشتیم انواع پارچه هایی که برای لباس عروس مناسب هستند همراه با ویژگی هاشون رو به شما عزیزان معرفی کنیم تا این انتخاب مهم رو به آشونی پشت سر بزارید اما مهم ترین آیتمی که باید به آن توجه کنید، سلیقه شخصی شما در انتخاب لباس عروس هست. مزون لباس عروس دریس با بروز و شیکترین مدل های لباس عروس در خدمت شماست. امیدواریم که در این روز خاص، خاص بدرخشید.

معرفی انواع پارچه برای لباس عروس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میتونیم کمکتون کنیم؟
ارسال از طریق واتساپ
اسکرول به بالا