مراسم بله برون چیست؟

رسم و رسومات مراسم بله برون

اگر در تدارک بله برون هستید، لازم است با دقت زیاد این مقاله را مطالعه کنید تا با رسومات این شب هیجان‌انگیز آشنا شوید. یکی از سنت های دیرینه ما ایرانیان قبل ازدواج برگزاری مراسم بله برون است، این مراسم قبل از عقد و بعد از مراسمات خاستگاری و با حضور بزرگترها برگزار می شود.

مراسم بله برون چیست؟

درواقع مراسم بله برون به منظور گرفتن بله رسمی از عروس، آشنایی بیشتر بزرگترهای فامیل عروس و داماد با یکدیگر و همچنین گذاشتن قول و قرارهای ازدواج، صحبت در خصوص مسائل مختلف مثل مهریه، شیربها، تاریخ عروسی و… برگزار می‌شود.

مطالعه بیشتر : آداب خواستگاري براي خانواده دختر

البته که امروزه در بسیاری خانواده‌ها این مراسم به صورت کاملا تشریفاتی و بیشتر به منظور آشنایی و حفظ احترام بزرگتر‌های فامیل انجام می‌شود و پیش‌تر عروس و داماد آینده و خانواده‌ها در جلسات خصوصی‌تر خانوادگی‌شان بر سر این مسائل توافق کرده‌اند.

مراسم بله برون

تدارکات روز مراسم بله برون

بهتر است در این روز زیبا جای نگرانی با انرژی و شاد باشید، با کمی برنامه ریزی و دقت، همه چیز به نحو احسنت انجام می‌شود. مکان جشن، چه خانه باشد چه باغ یا سالن، از قبل مرتب و تزئین شود، میز بله برون، با سلیقه و همه‌ی مخلفات آن، چیده شده باشد. میزبان (خانواده‌ی عروس) صمیمانه منتظر میهمانان (خانواده‌ی داماد) باشند.

مراسم بله برون

بزرگتر‌های فامیل در بالای مجلس می نشینند و با یکدیگر گپ و گفت می‌کنند و قول و قرار‌های خود را می گذارند و در مورد آینده‌ی عروس و داماد صحبت می کنند و در خلال آن پذیرایی می شوند و کادوها یکی یکی باز می شود و حلقه‌ی نشون در دست عروس خانوم می نشیند و کیک را برش می دهند و طبق رسومات خود این مراسم را به بهترین نحو به پایان می رسانند.

هدایای بله برونمراسم بله برون

یکی از رسومات مراسم بله برون، دادن هدیه به خانه خانواده عروس است. هدیه بله برون اغلب شامل یک قواره پارچه که (بنا بر تمایل عروس و داماد، می‌توان به جای پارچه، لباس آماده مجلسی نیز هدیه برد)، چادر عروس، یک جلد قرآن مجید، انگشتر نشان بله برون، کله قند و دفتر بله برون است. بنا بر میل و سلیقه می‌توان در کنار دیگر هدایا ادکلن، کیف، کفش و یا مانتو نیز قرار دهید.

هدایا  و پیشکش‌هایی  که برای عروس می برید با سلیقه بسیار، تزئین و کادو شوند. برای هدایا می توانید از باکس های شیک و جذاب، استفاده کنید و یا آن‌ها را برای گل‌‌آرایی و تزیین، به گل فروشی‌ها بسپارید.

وسایل مورد نیاز جشن بله برون

در مراسم بله برون خانواده داماد بنا بر رسم ورسوم ما ایرانی‌ها که از سالیان قبل وجود داشته است، هدایایی به عروس خانم تقدیم می‌کنند. در ادامه ضروری‌ترین لوازم بله برون را بررسی میکنیم.

گل روز بله برون

یکی از مهمترین هدایا، گل بله برون است، شما باید یکی از زیباترین سبد گل‌ها را انتخاب کنید و برای این مراسم به خانه عروس ببرید.

مراسم بله برون

انگشتر نشان عقد یا بله برون

همان‌طور که می‌دانید، در مراسم بله‌ برون بعد از توافق و گرفتن بله از عروس خانم، باید با اجازه از پدر عروس، حلقه نشان یا حلقه نامزدی را به دست عروستان کنید. حلقه نشان اغلب دخترانه و ظریف است، بهتر است این حلقه به سلیقه داماد تهیه شده باشد و عروس قبل از مراسم آن را ندیده باشد.

مراسم بله برون

کیک جشن بله برون

در این مراسم اغلب به جای شیرینی، سفارش کیک مرسوم است. کیک بله برون بهتر است نشانه‌هایی از این مراسم خاطره‌انگیز داشته باشد.

بیشتر بخوانید : مزون چیست؟ مزون لباس دریس

مراسم بله برون

کله قند بله بران

تزیین کله‌قند بله‌برون، در بسیاری از جشن‌ها و آیین‌های شاد ایرانی وجود دارد. معمولا بعد پذیرایی شیرینی در مجلس، کله قند تزیین شده توسط یکی از افراد حاضر در مجلس که معمولا شخص ریش‌ سفید مجلس است، از جانب خانواده عروس شکسته می‌شود و جوانان از طرف خانواده داماد نیز، روبه‌روی شخصی که کله قند را می‌شکند، می‌نشینند.

دفتر بله برون

مراسم بله بروناز گذشته های دور رسم بر این بوده است که حرف های بزرگ تر های خانواده و پدر و مادر ها و قول و قرار هایی که بین خود می گذارند و نکاتی که متذکر می شوند را صورت برداری کنند و زیر آن ‌ها را امضا بزنند، تا حرف‌های آن‌ها مکتوب شود و برای همیشه ثبت شود.

امروزه می توانند بجای استفاده از یک برگ کاغذ، از دفتری که مخصوص این کار طراحی شده است و در آن سلیقه و ذوق بیشتری به کار رفته و مخصوص مراسم بله برون است، استفاده کنند.

هدیه ‍‍ پارچه ای جشن بله برون

مراسم بله برونیکی از رسم های مشترک بین تمام اقوام هدیه دادن خانواده داماد به عروس می باشد که این هدیه می تواند یک قواره پارچه یا پیراهن مجلسی باشد. اگر تمایل داشتید در کنار این وسایل می توانید وسایلی مثل کیف، کفش، شال و روسری و مانتو  نیز تهیه کنید.

پارچه چادری عروس

چادر سفید یکی از هدایای اصلی در مراسم بله‌ برون است. بعضی مواقع نیز در همان مراسم این هدیه توسط خانواده داماد روی سرعروس خانم انداخته می‌شود تا بنابر قد عروس، پایین چادر به سفید بختی برش داده شود.

نکات مهم
  • بهتر است از قبل،  دو خانواده بر سر مواردی که روز مراسم ذکر و نوشته می شود توافق داشته باشند و حرف‌هایشان را با هم یکی کرده باشند، تا دلخوری و کدورتی، در مراسم بله‌ برون، ایجاد نشود.
  • هر قشری آداب و رسومات خاص خود را دارند، پس در این مقاله به رایج ترین و عمومی‌ترین رسومات مراسم بله برون پرداخته شده است.
  • بستگی به توان مالی و یا طبق توافق بین عروس و داماد هدایا می توانند متفاوت باشند.
  • در این مراسم، میزبان، خانواده عروس خانم است.

مراسم بله برون

در این مقاله با رسم و رسومات و تشریفات مراسم بله براون صحبت کردیم. در تمامی مراسم عروس خانوم ها لباس نقش بسیار مهمی دارد که در انتها لازم به ذکر است که برای انتخاب یک لباس بله برون شیک و مد روز حتما با طراحان لباس دریس مشاوره بگیرید تا تمامی تدارکات مراسم جشن خود را به نحو احسن انجا دهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میتونیم کمکتون کنیم؟
ارسال از طریق واتساپ
اسکرول به بالا