جهاز برون

رسم و رسومات جهاز برون

جهاز برون رسمی کهن بوده که همچنان در بسیاری از خانواده ها پابرجاست. شاید برای برگزاری این مراسم به ظاهر زیبا نیازمند دانستنی هایی شوید که در این مقاله قصد داریم به آن ها بپردازیم. با ما همراه شوید…

رسومات جهاز برون

جهاز چیست؟

جهیزیه یا جهاز به اسباب و لوازم منزلی گفته می‌شود که زوجین قبل از عروسی می‌بایست جهت شروع زندگی مشترک تدارک ببینند. مراسم جهازبرون یکی از مراسمات مربوط به قبل از جشن عروسی می باشد که در پی آن وسایل گفته شده، به منزل تازه عروس و داماد که قرار است زندگی شان را در آن آغاز کنند برده می شود.

مطالعه بیشتر : رسم و رسومات مراسم بله برون

طی مراسم بله برون خانواده ها توافقاتی برای تهیه جهیزیه دارند و مشخص می شود که چه اقلامی را باید خانواده عروس و چه اقلامی را خانواده داماد خریداری نمایند. البته طبق آداب و رسوم هر شهر یا منطقه ای این خرید اتفاق می افتد. بعد از تهیه جهاز توسط خانواده ها، در مراسمی به نام جهازبرون، جهیزیه به منزل تازه عروس و داماد منتقل می شود.

رسومات جهاز برون

تهیه جهاز به عهده کیست؟

بر مرد واجب است اثاث مورد نیاز زندگی را برای همسرش فراهم کند و تأمین آن بر زن واجب نیست. اما با این وجود مرسوم است، تهیه جهیزیه، برعهده خانواده عروس و البته با کمک داماد، باشد. بهرحال اقلامی نیز توسط خانواده داماد انجام خواهد گرفت. اما در برخی شهرها به اقتضای نوع فرهنگ مختلف، مرد موظف به تهیه این اثاث می‌باشد.

بیشتر بخوانید : آداب جشن عقد ایرانی

این موضوع کاملا به رسومات خانواده عروس و داماد بستگی دارد و ممکن است در بسیاری از خانواده ها دیگر مراسمی با عنوان جهاز بران مرسوم نباشد.

همان طور که در ابتدا اشاره کردیم تهیه جهیزیه ابتدا طبق رسوم و سپس طبق توافقاتی که بین دو خانواده صورت می گیرد تهیه می شود. ممکن است عروس و داماد خودشان به تنهایی تصمیم به تهیه جهیزیه گرفته و خانواده ها را از دغدغه تصمیم گیری و زحمات آن معاف نمایند.

رسومات جهاز برون

لیست جهیزیه شامل وسایل شخصی و ضروریات اولیه زندگی بوده و در صورت تمایل یا وسع مالی طرفین موارد غیر ضروری نیز به آن اضافه می شود. در اغلب شهرها رسم و توافق به این صورت انجام می شود که برخی از اقلام را خانواده عروس و برخی را خانواده داماد تهیه و خریداری می کنند.

هزینه مراسم جهازبرون بر عهده کیست؟

این بخش از مراسم نیز در ابتدا با توجه به رسومات دو خانواده انجام می شود.

اگر رسومات قابل قبول یکی از طرفین نباشد، توافقات لازم در مراسم بله برون یا قبل از مراسم جهازبرون صورت می گیرد.

از رسوماتی که در اغلب خانواده ها و شهرها دیده می شود این است که هزینه جهازبرون بر عهده داماد و خانواده او می باشد.

معمولا برخی از خانواده ها با توجه به بالا بودن هزینه های زندگی، برای اینکه فشار کمتری در ابتدای زندگی به داماد وارد شود، این هزینه را بین یکدیگر تقسیم می کنند.

رسم جهیزیه دیدن چگونه است؟

هر چند که در برخی از شهرهای ایران خوشبختانه این رسم ناپسند وجود ندارد، با این حال هنوز هم در بسیاری از مناطق، خانواده‌ها به این عادات پایبند هستند. هر چند که اگر به اساس و منطق آن بیندیشید چیزی جز استرس، نگرانی و ناراحتی بابت حرف مردم پی نمی‌برید.

معمولا خانواده عروس پس از آنکه چیدن جهیزیه را تکمیل می‌کند، به خانواده داماد اطلاع می‌دهد تا برای بازدید از آن بیایند. همچنین هر دو طرف با آشنایان و برخی از افراد فامیل تماس می‌گیرند تا برای دیدن جهیزیه عروس خانم تشریف بیاورند.

سخن آخر…

حتی اگر یک بار به عنوان خانواده عروس در این مراسم‌ها بوده باشید، به این مورد توجه کرده‌اید که برخی از افراد هنگام بازدید از جهیزیه عروس به شکلی رفتار می‌کنند که گویی به فروشگاه لوازم خانگی آمده‌اند، اما جنس مورد نظر را نپسندیده‌اند. و یا با گرفتن عکس و فیلم و فرستادن برای تازه عروسی دیگر نگرانی و رقابت را در دلش بیدار می کنند.

مطالعه بیشتر : آیا عروس هستید و این نکات را نخوانده اید !

بیایید رو روراست باشیم، شاید اگر یک خانواده شجاعت این را داشته باشد که نسبت به رسوم قدیمی که جز چشم و هم چشمی چیزی در پی ندارد، بی تفاوت باشد و حتی با ساده‌ترین و ضروری‌ترین وسایل زندگی، دختر و پسر را به خانه بخت بفرستند، دعای خیری بدرقه آن‌ها و فرزندانشان کنند و بیاموزند که نیازی نیست حتما با نمایش دادن تمام وسایلی که برای دختر و یا پسرشان تهیه کرده‌اند، برای آن‌ها خوشبختی و عاقبت به خیری به ارمغان بیاورند، این رسم ناپسند برچیده شود. برای جشن و شادی عروس و داماد مناسبت های دیگر و بی دردسرتری هم خواهد بود. به امید خوشبختی تمامی عروس و داماد های عزیز.

رسومات جهاز برون

اجاره لباس عقد و عروسی در تهران، در مزون لباس عروس دریس

برای اطلاع از قیمت خرید لباس عروس، وارد صفحه مربوطه شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میتونیم کمکتون کنیم؟
ارسال از طریق واتساپ
اسکرول به بالا