شب یلدای عروس

شب یلدای عروس

شب یلدا از به یادماندنی ترین شب های سال است، اما یلدای عروس حال و هوای خاصی در این شب دلنشین دارد. این مراسم با رسم و رسوماتی همراه است که حتما برای کسانی که خانواده داماد یا عروس هستند پیش می آید. با اینکه هر شهر و منطقه ای رسوماتی دارد اما در این مقاله سعی داریم شما را با تشریفات این شب آشنا کنیم.

شب یلدای عروس

رسم و رسومات شب یلدای عروس

هدیه بردن در شب یلدای عروس و دامادها یکی از سنت های دیرینه ما ایرانیان است که در شب چله به آن توجه ویژه ای می شود. خانواده داماد وظیفه خود می دانند در شب یلدا مهمان خانواده نو عروس خود شده و کادوی شب یلدای عروس را به او تقدیم کنند. گاهی اوقات خانواده عروس هم به نشانه احترام، هدیه‌هایی را به داماد می‌دهند اما در اصل رسم این است که خانواده عروس تنها مسئولیت پذیرایی و میزبانی از خانواده داماد را به عهده بگیرند و گاهی شام شب یلدا را با هم میل می‌کنند.

شب یلدای عروس

تعریفی از شب یلدای نو عروس

خانواده داماد در شب یلدای اولین سال ازدواج یا عقد عروس و داماد به منزل خانواده عروس می‌روند و کادوهایی را به عروس هدیه می‌دهند. این مراسم نوعی خوش امدگویی به خانواده عروس برای حضور در خانواده داماد بوده است. خرید کادو برای شب یلدا عروس هم راه ابراز علاقه خانواده داماد به نوعروس به حساب می‌آمده‌ است.

بیشتر بخوانید : آداب خواستگاري براي خانواده دختر

آن ها معمولا برای هر چه بهتر شدن مراسم شب چله، از بزرگترهای فامیل دعوت می کنند تا دورهمی‌های شب یلدا، بهانه‌ای برای شناخت بیشتر هر دو خانواده نسبت به هم باشد.

شب یلدای عروس

در زمان‌های گذشته، برای داماد امکان دید و بازدیدهای مکرر عروس وجود نداشته است. این مراسم و دورهمی فرصتی را به وجود می‌آورد که هم، خانواده‌ها و هم، عروس و داماد بتوانند بیش از پیش یکدیگر را بشناسند و چون این شب یک شب طولانی و با شب بیداری همراه بوده است، می‌توانستند از طریق تعامل بیشتر، با اخلاق و روحیات هم آشنا شوند.

بیشتر بخوانید : رسم و رسومات مراسم بله برون

لیست هدایای شب یلدا برای عروس

شب یلدای عروسکلیه این مواردی که در ادامه اشاره می شود بصورت تشریفاتی برای هدایای شب یلدای عروس است و پیشنهادی است تا بتوانید از این لیست گزینه ای در حد توان و سلیقه خود انتخابی داشته باشید. پس لزومی بر اجرای آن توسط خانواده ها نیست و عدم رعایت هر یک از آنها نباید باعث دلخوری و یا توقع از سوی طرفی شود.

  • انواع آجیل
  • کله قند تزیین شده
  • سبد میوه های زمستانی
  • همراه با تزئینات مانند هندوانه، انار، لبو، خرمالو، کدوتنبل، موز و …
  • پالتو یا لباس زمتسانی و یا پارچه
  • طلا یا هدیه نقدی
  • انواع نقل، میوه خشک، پشمک و شیرینی جات
  • دیوان حافظ

وظیفه خانواده عروس در شب یلدا

شب یلدای عروساز زمان‌های گذشته، عادت بر این بوده که در جشن یلدا، اغلب هدایا از سوی خانواده داماد به خانواده عروس ارائه می‌شد. خانواده عروس نیز به عنوان میزبان، معمولاً میزبانی را انجام می‌دادند و از خانواده داماد پذیرایی می‌کردند.

امروزه در بسیاری از شهرها، عروسان برای به نمایش گذاشتن هنر و سلیقه خود، میز یلدا و تمام خوراکی‌های یلدایی را تزیین می‌کنند، تا مهمانی یلدایی شان با شکوه بیشتری برگزار شود.

در برخی از مناطق، خانواده عروس حتی در شب یلدا، هدیه‌ای را به داماد تقدیم می‌کنند. این عمل به اندازه دادن هدایا از سوی داماد معمولی نیست، اما اگر هدیه داده شود، ممکن است شامل سکه‌های طلا، ساعت یا لباس (از انواع مختلف پوشاک) باشد.

در برخی از خانواده‌ها، یک سال پس از ازدواج، خانواده عروس به خانه داماد می‌روند و هدایا را به داماد و خانواده او تقدیم می‌کنند. این هدایا شامل کادوهای متداول شب چله نیز می‌شوند.

نکته:

برای خانواده هایی که فرصت خرید کادو ندارند، یا مطمئن نیستند هدیه مورد پسند عروس خانم باشد هدیه ی نقدی می تواند گزینه ی مناسبی باشد.

بیشتر بخوانید : آیا عروس هستید و این نکات را نخوانده اید !

اما مهم‌ترین نکته در هدیه شب یلدا تازه عروس، این مراسم یک جشن شاد با هدف استحکام بیشتر رابطه بین زوجین می‌باشد از این رو فشار زیاد برای برگزاری این مراسم می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را به شما وارد کند،‌ پس بهتر است که شما عزیزان به جای چشم و هم چشمی تمامی معیارها را به دقیق ترین شکل ممکن زیر ذره‌بین سلیقه‌ و شرایط خود ببرید تا در نهایت بتوانید با بهترین انتخاب‌ها شبی رؤیایی را برای خود و عزیزانتان بسازید.

شب یلدای عروس

برای سفارش و دوخت لباس های مجلسی و خاص می توانید با طراحان لباس مزون دریس، یکی از بهترین مزون لباس عروس در تهران، ارتباط بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میتونیم کمکتون کنیم؟
ارسال از طریق واتساپ
اسکرول به بالا